شاهزاده رضا پهلوی

۱۳۹۵ مرداد ۱۱, دوشنبه

بیانیه ای برای تمام فصول!



باتوجه به ازدیاد اتفاقات و حوادث غیرمترقبه! در روزهای اخیر که البته هیچکدام خرابکاری و حمله و اقداماتی از این دست نبوده و نمی باشند و جملگی دلایل فنی! یا دلایل عمومی (مثلا چشم زخم!) دارند و همچنین با توجه با اینکه "بوی بهبود ز اوضاع جهان" نمی شنویم و از این به بعد با تعداد بیشتری از این حوادث و اتفاقات روبرو خواهیم بود و نیز با توجه به احساس نیاز روزافزون در میان مقامات و مسئولان! نظام به بیانیه های روشنگرانه ای که بوضوح دلایل و جزئیات حوادث و سوانح را برای افکار عمومی روشن سازند و می دانیم که به تحریر درآوردن چنین بیانیه هایی سوادی می خواهد که صد البته در میان مسئولان و زیردستان مسئولان نظام موجود نیست، لازم دیدیم پیش نویسی از یک بیانیه متقن و منسجم تهیه نمائیم که در تمامی حوداث و مصائب پیش رو از آن استفاده شود و حداقل با صدور بیانیه های بقول مقام عظما "فزرتی!"، مصیبتی بر مصیبت های نظام در این وانفسای اقتصاد مقاومتی – فیشهای نجومی – آتش سوزی های متوالی – کنفرانس مجاهدین – چشم سفیدی عربستان – تهدید ترامپ – بی حیایی کلینتون – فعایت های گروههای کرد – کودتای ترکیه – لوله! های اس 300 – دعوای ارتش و سپاه - و .... اضافه نگردد:


متن بیانیه:
یک مقام آگاه در سازمان مسئول  با تاکید بر لزوم شناسایی عوامل دخیل در بروز حادثه ، گفت:‌ ‌این عوامل به هر نحو در سریعترین زمان ممکن باید شناسایی شوند زیرا احتمال دارد که در صورت عدم شناسائی حوادث مشابهی نیز رخ دهد که باید از آنها پیشگیری به عمل آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری، این مقام آگاه با ابراز تاسف از بروز چنین حوادثی اظهار کرد: در این حادثه تصوری شکل گرفت که این اتفاق بدلیل کوتاهی مسئولین یا خدای نکرده خرابکاری و اقداماتی از این دست رخ داده و جمع‌بندی لازم در این خصوص صورت نگرفته است؛ برای روشن کردن این مساله برای مردم باید بیان شود که این اتفاق به این صورت رخ نداده بلکه به صورتی دیگر رخ داده است.

وی افزود: ‌آخرین مورد از این حوادث موردی است که آخر از همه رخ داده است و واضح است که طی این روزها تجمیع حاصل نشده ، و طی مدت کوتاهی که از بروز این حوادث می گذرد از لحاظ آماری و احتمالات امکان اظهار نظر قطعی در خصوص علت یا علل واقعی حادثه امکان ندارد و این امر موکول به بررسی همه جوانب و پارامترهای دخیل می باشد که البته در این مدت کوتاه ممکن نمی باشد.

این مقام آگاه گفت:‌ بلافاصله پس از تجمیع اطلاعات، اقدامات اولیه انجام و اقدامات نظارتی آغاز خواهد شد و در روزهای آینده به بررسی و جمع‌بندی اطلاعات گردآوری شده خواهیم پرداخت.

وی با بیان این که در مواردی از این دست پاسخگویی به سادگی انجام نمی‌شود؛ عنوان کرد: تا مشخص شدن عامل اصلی نمی‌توان هیچ گونه اظهارنظری کرد. البته همزمان با بررسی‌ها باید اقداماتی انجام شود تا این اتفاقات تکرار نشود. این اقدامات نیز انجام شده ولی حجم انتشار اخبار به حدی بود که همه انتظار داشتند در مدت کوتاهی به همان میزان اطلاعات، پاسخگویی شود.

وی ادامه داد:‌ موضوع حوادث به وقوع پیوسته در سطح دستگاههای ذیربط به دلیل حساسیت موضوع مورد توجه جدی قرار گرفت و نمایندگانی از وزارتخانه های مسئول  اعزام شدند و بررسی‌های اولیه آغاز شده است.

این مقام آگاه اظهار داشت : در رروزهای گذشته با حضور مسئولان، معاونان، نمایندگان ویژه معاونان و نماینده ویژه وزیر و اعضای هیات بررسی در محل بروز حادثه، بررسی‌ها انجام شد که نظر اعضای هیات مسئول بررسی پرونده حادثه بر این بود که علت حادثه را نه در محل حادثه بلکه در جایی دیگر که تاکنون بطور دقیق مشخص نگردیده است باید جستجو کرد.

وی ادامه داد: ‌از آن‌جا که فرایند های بررسی دلایل بروز حادثه با همکاری چندین دستگاه مسئول و دستگاههای اطلاعاتی ارگان های ذیربط انجام می شود ،‌ اگر احتمال خرابکاری یا عمدی بودن حادثه می رفت یقینا تاکنون این امر مشخص شده بود که با توجه به اینکه این امر تاکنون مشخص نگردیده است احتمال خرابکاری یا عمدی بودن حادثه کاملا منتفی است.

ایشان اظهار داشتند:‌ عاملی  که باعث بروز حادثه شده است از جمله عواملی است که می توانند باعث بروز حوادثی از این دست شوند که خود می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد.

ایشان با بیان این که علت بروز حادثه از لحاظ قانونی نیز دنبال خواهد شد، گفت: ‌پرونده‌ برای رسیدگی بیشتر به مسایل فنی و حرفه‌ای و تخصصی  در موضوع بروز حادثه ، به ارگان های مسئول و بخش های مربوط در نهاد های اطلاعاتی و قوه قضائیه ارجاع شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به اعتراض خبرنگاران نسبت به نوع گزارش ارایه شده و بدون توضیحات تکمیلی گفت:‌ ما اطلاعاتی بیشتر از شما و سایر آحاد مردم در خصوص علت حادثه و سایر حوادث از این دست نداریم و در پیشگاه خداوند متعال خود برتر از هیچکس نمی دانیم.خبرنگاران نیز حق دارند سوالات خود را مطرح کنند و سوالاتی که مطرح می شود در ذهن تمام مردم و از جمله خود من نیز شکل گرفته است و این سئوالات واقعی هستند و ما نیز از هرکسی که پاسخی قانع کننده که دال بر حادثه بودن این حوادث داشته باشد استقبال نموده و دستش را هم می بوسیم.

وی ادامه داد: ‌اما واقعیت این است که برخی از مسایل را باید از افکار عمومی پنهان کرد و انتشار آنها در سطح جامعه ممکن است به ضرر نظام باشد که نه تنها نتیجه مثبت ندارد بلکه نتایج منفی به دنبال دارد. برخی موارد را نمی‌توانیم بگوییم. برخی از موارد را هم نباید بگوییم.

وی اظهار کرد:‌ این اتفاقات همه را متاثر کرده است. این حوادث برای هر کسی  ناراحت کننده است و برای ما نیز ناراحت کننده است. موضوع حتما پیگیری می شود . البته مسائل با سر و صدا کردن و تجمع‌های نابجا حل نمی‌شود.بلکه در یک فضای آرام و جمع دوستانه ای که باعث به هم خوردن فضای آرامش و نشاط موجود در جامعه نشود قطعا بهتر می شود نتیجه گرفت.

این مقام آگاه در خصوص انتشار آمار ازدیاد حواث درپنج ماه گذشته در کشور گفت: ‌آمار حوادث به دلیل شرایط خاص خود و گرمای هوا و اتصالات سیم های برق و ترکیدگی لاستیک کامیون و جرقه (البته دلیل جرقه تا حالا معلوم نشده!) نسبت به سابق  بالاتر رفته است. ابته این دلیل نیست که ما این آمار را نسبت به گذشته بالاتر بدانیم بلکه اگر همین تعداد حوادث را برای ده سال در نظر بگیریم خواهیم دید که تعداد حوادث بسیار کمتر هم شده است.

وی در مورد این که گفته می‌شود برخی منابع اعلام کرده‌اند حادثه ای به وقوع پیوسته وموجب خسارات عمده و شدیدی شده است  گفت: ‌این موضوع بشدت تکذیب می‌شود و چنین اتفاقی رخ نداده اما آنچه در بررسی ها مسلم است، این است که اتفاقی افتاده است که البته در حد همین اتفاق بوده و از آن بیشتر نبوده است.

ایشان در پاسخ به این که از تبعات انعکاس بین المللی موضوع اطلاعی داشته‌اید، عنوان کرد: این موضوع را نمیتوان به همین صورت بررسی کرد؛ روز گذشته اعلام شد که ما نمی‌خواهیم این مساله را کتمان کنیم؛ عوامل مختلفی در این مساله دخیل هستند که برادران در دستگاهها در حال  پیگیری هستند.

وی در پاسخ به درخواست خبرنگاران جهت اعلام میزان خسارت و تلفات و علل احتمالی حادثه، گفت: ‌تمام اطلاعات موجود است اما ضرورتی ندارد که اعلام شود.