شاهزاده رضا پهلوی

۱۳۸۸ تیر ۲۹, دوشنبه

شما با چه رفراندومی موافقید؟

خاتمی و روحانیون مبارز صحبت از برگزاری رفراندوم برای برون رفت از بحران کنونی به میان آورده اند. البته رفراندوم صحبت تازه ای نیست و تاکنون در بسیاری از تجمعات اعتراضی یکی از شعارهای مردمی شعار "رفراندوم ، این است شعار مردم" بوده است. بی بی سی گزارش می دهد: ""مجمع روحانیون مبارز تاکید کرده که "اعتماد حداقل میلیون‌ها انسان نسبت به روندانتخابات سلب شده است" و خواستار آن شده که "به جای اصرار برروش‌های ناکارآمد که تاکنون نتیجه‌ای جز سلب اعتماد بیشتر نداشته است، دریک همه‌پرسی که عموم ملت ایران بتوانند آزادانه در آن شرکت کنند، نسبت به آنچه اتفاق افتاده است، نظرخواهی شود."""

این اتفاق بسیار مبارک و میمونی است که در صورتی که به خواست عمومی مردم تبدیل شود یقینا نظام در مخالفت با آن با مشکلات بسیار جدی روبرو خواهد بود و می توان امیدوار بود که با فشار جناح های مخالف و متحد سیاسی و پشتوانه مردمی و پشتیبانی ایرانیان خارج از کشور به حقیقت بپیوندد، ولی نکته ای که وجود دارد اینست که " آنچه اتفاق افتاده است" فقط در جریان انتخابات 22 خرداد نبوده است! " آنچه اتفاق افتاده است" در طی 30 سال و بطور روزمره بلای جان ومال و ناموس مردم ایران گردیده و کشتگان بسیاری را به این مردم تحمیل کرده و سرمایه های بسیار عظیمی از این کشور را به باد داده است که شرح آن در این مختصر نمی گنجد. لذا من به نوبه خود به عنوان یک ایرانی ضمن اینکه از برگزاری یک رفراندوم آزاد و دارای تضمین های قابل قبول حمایت می کنم معتقدم موضوع این رفراندوم می تواند بجای محدود شدن به سرنوشت انتخابات 22 خرداد موضوعات سرنوشت سازتری را نیز در بر گیرد.

اصلاح قانون اساسی و تعیین نوع حکومت ایران دو موضوع بسیار مهم هستند که می توانند سرنوشت کشور و مردم را در مسیر آزادی و خوشبختی تعیین نمایند و یقینا حمایت بین المللی قابل توجهی نیز از آن خواهد شد. از این گذشته نپرداختن به این موضوعات کلی و دادن اجازه بقا به نظام فعلی ممکن است زمان لازم برای بازسازی خود و اجرای نقشه های شوم دیگری را (مانند حذف نفرات کلیدی در جریان حادثه ای شبیه انفجار حزب جمهوری یا کودتایی خشن تر از کودتای فعلی) به لایه های متحجرتر نظام بدهد. لذا شاید بهتر باشد در این مسیر انرژی خود را برای برگزاری رفراندوم هائی جامع ترو سرنوشت سازتر متمرکز کنیم. نظر شما چیست؟

۱ نظر:

  1. به نظر من در ایران باید رفراندم بشه...اما نه برای
    اون چیزی که خاتمی گفته..برای جمهوری اسلامی!
    دو برگه ی سبز و قرمز آری ؛ نه...همین...
    اگر این نشد تعویض رهبر..چون بنا به گفته ی قانون
    اساسی مردم در شرایطی خاص می توانند خواستار چنین
    چیزی باشند.که تمام آن شرایط در حال حاضر مهیاست.

    پاسخحذف